رد کردن لینک ها

آپدیت پایدار جدید گوشی Mi 9 قابلیت DC dimming را به گوشی اضافه می کند

قابلیت DC dimming در طی یک سال گذشته در بین سازندگان گوشی های موبایل بسیار محبوب شده است. این قابلیت که در گوشی های دارای صفحه نمایش OLED می تواند وجود داشته باشد بسیار جذاب می باشد.

بسیاری از پنل‌های OLED از روشی به نام Pulse Width Modulation یا PWM برای تعدیل روشنایی صفحه استفاده می ‌کنند. این روش از روش تنظیم نور DC که در پنل‌های LCD مورد استفاده قرار می‌ گیرد متفاوت است. بسیار از کاربران قادر به تشخیص تفاوت روش‌های DC و PWM نیستند؛ اما درصد محدودی از کاربران وجود دارند که روش تنظیم نور PWM روی چشم آن‌ها اثر می ‌گذارد. با توجه‌ به رواج روز‌افزون پنل‌های OLED و شروع استفاده از آن‌ها در گوشی‌های میانرده ضرورت توجه به کاربرانی که به شیوه‌ی PWM حساس هستند افزایش می‌ یابد.

برای اینکه فهم درست‌ تری از روش تعدیل نور DC پیدا کنیم، لازم است ابتدا در مورد PWM و چرایی تأثیر منفی آن روی برخی کاربران اطلاعات کسب کنیم.

PWM که مخفف Pulse Width Modulation است برای تنظیم روشنایی نمایشگر بر مبنای مدت ‌زمان پالس‌های نوری ساطع‌شده عمل می‌کند. به عبارت ساده‌تر، درواقع شما هنگام تنظیم نور در روش PWM با مدت ‌زمان روشن بودن صفحه بازی می ‌کنید. به این شکل که وقتی روشنایی را کاهش می ‌دهید، نمایشگر برای مدت طولانی‌تری خاموش می‌ماند و خاموشی‌های آن نسبت به روشن بودن‌ها افزایش می‌ یابد. چشم ما این حالت را به‌عنوان روشنایی کمتر و صفحه‌ تاریکتر درک می ‌کند.

دلیل اینکه شاید تاکنون متوجه این خاموش و روشن شدن‌ها نشده‌اید این است که فرکانس پالس‌های مورد بحث به ‌حدی زیاد بوده و معمولا بالای ۲۰۰ هرتز است که چشم انسان قادر به مشاهده‌ تک تک آن‌ها نیست. در عوض، میانگین چشم میزان نوری که از این پالس‌ها ساطع می ‌شود را می ‌بیند. بنابراین، سرعت روشن و خاموش شدن پنل است که روشنایی درک شده توسط چشم را تعیین می ‌کند.

نموردار پیش رو که از سایت oled-info گرفته شده است، نحوه‌ی کار سیستم تعدیل نور PWM را نشان می‌ دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌ کنید در روشنایی ۱۰۰ درصد نور صفحه همواره روشن است. وقتی روشنایی را به ۵۰ درصد کاهش دهید، نور صفحه به‌ صورت منظم چشمک می ‌زند؛ یعنی در روشنایی ۵۰ درصد توازن بین مدت زمان خاموشی و روشنی برقرار است. در روشنایی ۲۵ درصد و پایین تر، مدت‌ زمان خاموش ماندن نمایشگر نسبت به روشن ماندن آن افزایش قابل ‌ملاحظه‌ای پیدا می‌ کند که این مسئله موجب پدیده‌ی flicker یا پرپر زدن می ‌شود.

معمولا حتی در پایین‌ترین سطح روشنایی نمایشگر، چشم انسان عادی قادر به رؤیت پرپر زدن‌های ناشی از سیستم PWM نیست؛ اما این به آن معنا نیست که شما به هیچ عنوان تحت تأثیر قرار نمی‌ گیرید. برخی افراد نسبت به پدیده‌ی موردبحث حساستر هستند و در این افراد تنظیم نور به روش PWM می ‌تواند منجر به خستگی چشم، سردرد و حتی در درازمدت موجب میگرن شود. این مسئله به‌ خصوص در مورد استفاده از گوشی در شرایط نوری کم مصداق پیدا می ‌کند.

روش تعدیل نور به شیوه‌ DC، روشنایی را با تغییر توان ورودی به مدار تنظیم می ‌کند. از آنجایی که توان برابر است با حاصل‌ضرب ولتاژ در جریان، افزایش و کاهش هریک از این مقادیر، نیروی ورودی به پنل را کاهش می ‌دهد و در نتیجه روشنایی صفحه کم می ‌شود.

حال شرکت شیائومی با ارائه آپدیت MIUI 10.2.27.0PFACNXM برای گوشی می 9 این قابلیت را به این گوشی پرچمدار اضافه کرده است. بعد از آپدیت کاربران می توانند این قابلیت را در زیر تنظیمات صفحه نمایش مشاهده کنند.

به گفتگو بپیوندید