رد کردن لینک ها

شیائومی، ال جی، آلکاتل و اوپو استفاده از NFC را در گوشی های خود کاهش داده اند

NFC که مخفف Near Field Communication یا ارتباط میدان نزدیک یکی از تکنولوژی های کاربردی در بین گوشی های موبایل می باشد. به بیانی ساده، گوشی شما با استفاده از این قابلیت امکان برقرار کردن ارتباط با دستگاه های نزدیک به خود را دارد. این فناوری تا فاصله ی چهار سانتیمتری خود را پوشش می دهد و بین دو دستگاه ارتباط بی سیم برقرار می کند. به این ترتیب، هر دو دستگاه امکان ارسال و دریافت اطلاعات به یکدیگر را پیدا می کنند. استفاده از این فناوری هیچ هزینه ای در به دنبال ندارد. این فناوری هیچ نوع وابستگی به ارتباط WiFi، 3G، LTE و … ندارد.

این فناوری اطلاعات را از طریق ارتباط رادیویی ارسال و دریافت می کند. در نتیجه هر دستگاهی که دارای این استاندارد باشد امکان برقراری ارتباط را خواهد داشت. تفاوت این فناوری با بلتوث این است که از طریق القای الکترومغناطیسی کار می کند. این بدان معنا است که می توان از این فناوری روی وسایل passive مانند یک برچسب یا قاب عکس نیز استفاده کرد و اطلاعات آنها را خواند.

این روزها یکی از قابلیت‌هایی که در حال فراگیر شدن است مربوط به قابلیت‌های “پرداخت الکترونیکی بیسیم” می‌ شود که از طریق گجت‌های موبایلی صورت می ‌پذیرد. به عنوان مثال قابلیت اپل پی (Apple Pay)، سامسونگ پی (Samsung Pay) و اندروید پی (Android Pay) چند نمونه از اصلی‌ترین این نوع قابلیت‌ها به شمار می ‌روند. تمام این قابلیت‌ها مبتنی بر اتصال NFC هستند و اگر گجت هوشمند شما از NFC پشتیبانی نکند، قادر به استفاده از سرویس‌های پرداخت الکترونیکی نام برده شده هم نخواهید بود. طبق اعلام ScientiaMobile تولیدکنندگانی مانند شیائومی، ال جی، الکاتل و اوپو استفاده از چیپست NFC را در گوشی های خود کاهش داده اند. شرکت ال جی در سال 2015 در 69 درصد گوشی های خود از چیپست NFC استفاده می کرد که این میزان در سال 2018 به 55 درصد کاهش یافته است. شرکت شیائومی نیز میزان استفاده از NFC را از 11.9 درصد به 8.85 درصد کاهش داده است. یکی از مهم ترین دلایل کاهش استفاده از NFC در این گوشی ها این می باشد که بسیاری از محصولات این شرکت ها محصولات خود را در بازارهای آسیایی عرضه می کنند و باتوجه به اینکه در کشورهای آسیایی گوشی های میانرده و پایینرده بیشتر مورد توجه هستند حذف NFC موجب می شود قیمت گوشی قدری کاهش پیدا کند که بطور قطع این مسئله برای کاربران جذاب می باشد. البته استفاده از فناوری NFC در کشورهای غربی در حال رشد می باشد و با توجه به اینکه شیائومی برنامه ویژه ای برای ورود به این بازارها دارد احتمالاً استفاده از این فناوری را در گوشی های خود افزایش خواهد داد.

 

 

به گفتگو بپیوندید