رد کردن لینک ها

شرکت شیائومی عرضه آپدیت اندروید پای را برای گوشی های Redmi 6، Redmi 6A و Redmi S2 متوقف کرد

بطور قطع یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی های شیائومی با آن روبرو هستند عرضه آپدیت اندروید برای این گوشی ها می باشد. عمدتاً شرکت شیائومی بیشتر توان خود را صرف بروزرسانی رابط کاربری MIUI می کند. در طی یک سال گذشته این شرکت سعی کرده عرضه آپدیت اندروید را طبق یک برنامه پیش ببرد. با اینحال طبق گزارشات جدید گوشی های Redmi 6، Redmi 6A و Redmi S2 با وجود اینکه طبق برنامه ریزی ها قرار بود اندروید پای(اندروید 9) را دریافت کنند اما از این برنامه کنار گذاشته شدند. هر 3 گوشی سال گذشته با اندروید 8.1 عرضه شدند و قرار بود که اندروید 9 نیز برای آنها منتشر شود. اما اکنون با بروزرسانی لیست آپدیت ها توسط شیائومی مشخص شده که این گوشی ها آپدیت نمی شود. بطور قطع این خبر برای دارندگان این گوشی ها ناراحت کننده می باشد. البته باوجود اینکه این گوشی ها آپدیت اندروید را دریافت نمی کنند اما آپدیت MIUI برای آن ها عرضه خواهد.

مشخصات گوشی Redmi S2

گوشی Redmi S2 دارای یک صفحه نمایش ۵٫۹۹ اینچی از نوع IPS LCD است که با رزولوشن ۱٫۴۴۰ در ۷۲۰ پیکسل همراه شده است. نسبت نمایشگر این تلفن نیز مانند بسیاری از تلفن‌های میان رده تولید شده در سال ۲۰۱۸ برابر ۱۸ به ۹ است. بطور قطع طراحی این گوشی جزء بهترین طراحی های سال می باشد و کاربران با دیدن آن احساس خواهند کرد که با یک گوشی پرچمدار روبرو هستند.

قسمت پشتی گوشی از الومینیوم یک تکه تشکیل شده که در دست گرفتن آن بسیار لذت بخش می باشد. در پشت گوشی شاهد حضور دوربین دوگانه و سنسور اثر انگشت هستیم. در بالای گوشی جک ۳٫۵ میلی متری صدا به همراه سنسور مادون قرمز قرار گرفته است. در پایین گوشی نیز پورت Micro USB این گوشی قرار گرفته است. این گوشی دارای یک درگاه سیمکارت هیبریدی می باشد که این درگاه ۲ جایگاه برای سیمکارت و یک جایگاه برای کارت حافظه جانبی دارد.

پردازشگر اسنپدارگون ۶۲۵ مدل MSM8953 که یک پردازنده ۸ هسته‌ای با قدرت ۲ گیگاهرتز است ، مغز متفکر ردمی اس ۲ را شکل داده است. در کنار این پردازنده از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی وجود دارد. عملکرد سخت افزار این گوشی با توجه به قیمت آن بسیار قابل قبول می باشد. برای دوربین پشتی این گوشی از سنسورهای ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی استفاده شده که دارای عملکرد مطلوبی می باشد. دوربین سلفی این گوشی از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی بهره می برد که عملکرد آن با وجود یک فلش LED و فناوری هوش مصنوعی قابل قبول می باشد.

در این گوشی از یک باتری ۳۰۸۰ میلی امپری از نوع لیتیوم پلیمری استفاده شده که دارای عملکرد بسیار مطلوبی می باشد. باتری گوشی ردمی اس ۲ شیائومی ۶۴ گیگابایت گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند که البته این مسئله با توجه به میانرده بودن گوشی چندان مسئله مهمی نیست.

مشخصات گوشی Redmi 6A

شرکت شیائومی برای ساخت بدنه گوشی ردمی ۶ ای از فلز استفاده کرده که علاوه بر زیبایی موجب افزایش مقاومت گوشی شده است. با وجود استفاده از فلز برای ساخت این گوشی وزن آن تنها ۱۴۵ گرم می باشد. ابعاد این گوشی ۱۴۷٫۵× ۷۱٫۵ × ۸٫۳ میلیمتر میباشد و در جلوی گوشی یک صفحه نمایش ۵٫۴۵ اینچی با کیفیت HD و نسبت تصویر ۱۸:۹ قرار گرفته است.

در مورد این صفحه نمایش باید بگوییم شاید کیفیت HD در حال حاضر برترین کیفیت موجود در بازار نباشد اما با توجه به اندازه صفحه نمایش و همچنین استفاده از پنل IPS LCD موجب شده کیفیت این صفحه نمایش بسیار خوب باشد. در پشت این گوشی دوربین و فلش در گوشه بالایی قرار گرفته اند و خبری از سنسور اثر انگشت نیست و این مسئله را شاید بتوان یکی از نقاط ضعف این گوشی به حساب آورد که البته با توجه به قیمت گوشی به آسانی می توان از آن چشم پوشی کرد. همانند بسیاری از گوشی ها میان رده در این گوشی نیز از پردازنده Helio A22 مدیاتک استفاده شده است. این پردازنده که با فناوری تولید ۱۲ نانومتری تولید شده است دارای سرعتی برابر با ۲٫۰ گیگاهرتز می باشد. در کنار این پردازنده از ۲ گیگابایت رم به همراه ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است. سخت افزار گوشی Xiaomi Redmi 6A با توجه به قیمت آن بسیار مناسب می باشد و شما با این گوشی به آسانی می توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید. همچنین این گوشی دارای درگاه سیم کارت دوتایی می باشد که شما می توانید از درگاه دوم برای قرار دادن کارت حافظه جانبی استفاده کنید.

برخلاف بسیاری از گوشی های جدید در این گوشی خبری از دوربین دوگانه نیست و دوربین عقبی این گوشی تنها دارای یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی (f/2.2) با قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز می باشد. در کنار این دوربین یک فلش LED قرار گرفته است که می تواند به ثبت تصاویر با کیفیت به ما کمک کند.برای دوربین سلفی گوشی Redmi 6A از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی اسفاده شده است که کیفیت آن برای ثبت تصاویری برای شبکه های اجتماعی و همچنین برقراری تماس های تصویری مناسب می باشد.

شرکت شیائومی در گوشی ردمی ۶ ای از یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری استفاده کرده است که با توجه به پردازنده بهینه شده و همچنین بهینه سازی های صورت گرفته در رابط کاربری با یک بار شارژ می تواند به مدت ۱۰ ساعت به طور مداوم به فعالیت بپردازد. شارژ این گوشی از طریق پورت microUSB صورت می پذیرد.

مشخصات گوشی Redmi 6

طراحی گوشی Redmi 6 مشابه گوشی Redmi 6A می باشد و تنها تفاوت های ظاهری که می توان دید وجود سنسور اثر انگشت و دوربین دوگانه در پشت گوشی ردمی ۶ می باشد. در این گوشی برای ساخت بدنه گوشی از فلز استفاده شده است که موجب شده گوشی زیبایی خاصی داشته باشد. ابعاد این گوشی ۱۴۷٫۵× ۷۱٫۵ ×۸٫۳ میلیمتر و وزن آن ۱۴۶ گرم می باشد که به این ترتیب با یک گوشی سبک روبرو هستیم.

در جلوی این گوشی یک صفحه نمایش ۵٫۴۵ اینچی با کیفیت HD و نسبت تصویر ۱۸:۹ قرار گرفته است که هرچند با گوشی های پرچمدار قابل قیاس نمی باشد اما در بین گوشی های میان رده صفحه نمایش این گوشی را می توان خوب در نظر گرفت. در پشت این گوشی دوربین دوگانه در گوشه و سنسور اثر انگشت در مرکز قسمت بالایی قرار گرفته است. عملکرد سنسور اثر انگشت این گوشی بسیار خوب می باشد و به سرعت قفل گوشی شما را باز می کند.در این گوشی از چیپست Helio P22 مدیا تک استفاده شده که در آن از هشت هسته پردازشی با سرعت ۲٫۰ گیگاهرتز استفاده شده و برای پردازش گرافیکی نیز از PowerVR GE8320 استفاده شده است. در کنار این چیپست از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است که می تواند نیاز های روزانه شما را به طور کامل برطرف کند. این گوشی دارای درگاه سیم کارت دوتایی می باشد که از درگاه دوم برای قرار دادن کارت حافظه جانبی و افزایش فضای در دسترس می توان استفاده کرد.

برای دوربین پشتی این گوشی از دوربین دوگانه با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی (۱٫۲۵ میکرومتر سایز پیکسل, f/2.2) و ۵ مگاپیکسلی (۱٫۱۲ میکرومتر سایز پیکسل, f/2.2) استفاده شده است. این دوربین با توجه به پشتیبانی از فوکوس خودکار با تشخیص فاز می توادن تصاویر بسیار زیبایی را برای شما به ثبت برساند. همچنین در کنار این دوربین یک فلش LED قرار دارد که در محیط های کم نور می تواند به بهبود تصاویر شما کمک کند.

برای دوربین سلفی این گوشی از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده شده است که برای تماس های تصویری و ثبت تصاویر برای شبکه های اجتماعی از کیفیت خوبی برخوردار می باشد. برای تامین انرژی این گوشی از یک باتری لیتیوم پلیمری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر استفاده شده است که با با یک بار شارژ می تواند تا یک روز جوابگوی نیاز کاربر باشد. برای شارژ باتری و انتقال اطلاعات این گوشی به درگاه microUSB مجهز شده است.

مهم ترین ویژگی های اندروید 9

ژست‌های حرکتی

در نسخه‌ی نهایی Android Pie& کلیدهای ناوبری سه‌گانه‌ی معروف این سیستم‌عامل جای خود را به یک آیکون شبیه قرص داده‌اند که در پایین و مرکز صفحه‌نمایش قابل‌مشاهده است. با اشاره کردن و نگه‌داشتن این آیکون، اپلیکیشن دستیار گوگل اجرا می‌شود. با اشاره و کشیدن آیکون به‌ سمت بالا، آخرین اپلیکیشن‌های اجراشده به نمایش در می ‌آیند. پس از آن می‌توانید با کشیدن انگشت به چپ و راست، بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا حرکت کنید. در این حالت اگر یک بار دیگر انگشت را به ‌سمت بالا بکشید، به منوی اپلیکیشن‌ها رفته و با یک‌ بار فشار دادن آیکون، به صفحه‌ی هوم می‌روید. یکی از بخش هایی که ممکن است کاربران را کمی گیج کند، حذف شدن دکمه‌ همیشگی بازگشت به عقب است که البته با وارد شدن به اپلیکیشن‌ها در سمت چپ آیکون قرصی ‌شکل نمایان می‌شود. این قابلیت‌ها شباهت زیادی به ژست‌های حرکتی آیفون ۱۰ دارند. آیفون ۱۰ نیز به‌‌خاطر نداشتن دکمه هوم، اپل و کاربرانش را مجبور کرد که فکری به حال سیستم ناوبری گوشی بکنند. در این میان با این که عادت کردن به سیستم جدید کمی زمان می‌برد، اما قطعا استفاده از اندروید را شناورتر و لذت‌ بخش‌تر خواهد کرد. البته اگر کاربری نتواند به ‌راحتی با سیستم جدید ارتباط برقرار کند، امکان بازگشت به سیستم قدیمی در بخش تنظیمات گنجانده شده است.

هوش مصنوعی برای بهبود مصرف باتری

بهبود مصرف باتری همیشه یکی از برنامه‌های اصلی گوگل در نسخه‌های مختلف اندروید بوده است. آنها این کار را از اندروید ۶ مارشمالو و با معرفی سیستم Doze شروع کرده و تا نسخه‌ی قبلی یعنی Orio نیز با اصطلاح Wise Limits اجرا کردند. متاسفانه گزارش‌های متعددی از مصرف بالای باتری اوریو خصوصا در گوشی‌های سامسونگ منتشر شده است. گوگل به این گزارش‌ها اهمیت داده و در برنامه‌ی ادامه ‌دار بهبود مصرف باتری، در اندروید پای قابلیتی جدید به‌نام Adaptive Battery را معرفی کرده است. این قابلیت از یادگیری ماشین در بهبود مصرف باتری استفاده می ‌کند.

گوگل ادعا کرده که برای اجرای این قابلیت با تیم هوش مصنوعی دیپ‌مایند هلدینگ آلفابت در لندن همکاری کرده است. گفته شده این ویژگی، اپلیکیشن‌های محبوب کاربر را در اولویت قرار داده و محدودیت‌هایی را از لحاظ منابع مصرفی گوشی برای اپلیکیشن‌های کمتراستفاده‌شده لحاظ می‌کند. در واقع این فناوری، اپلیکیشن‌هایی که در چند ساعت آینده استفاده خواهید کرد را پیش‌بینی کرده و منابع را براساس این پیش‌بینی تقسیم می‌ کند.

مانند بسیاری از امکانات دیگر وابسته به هوش مصنوعی، این سیستم نیز برای کارکرد بهتر نیاز به یادگیری رفتارها دارد. از آنجا که نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل اندروید به‌تازگی عرضه شده است، نمی‌ توان اظهارنظری قطعی از بهبود مصرف باتری با استفاده از این قابلیت داشت.

اگر به‌عنوان یک کاربر اندروید نگران حریم خصوصی و دسترسی دیپ‌مایند به اطلاعات و رفتارهای شخصی خود هستید، گوگل این نگرانی را برطرف کرده است. شرکت اعلام کرده که تمامی فرآیندهای یادگیری ماشین در داخل دستگاه‌ها رخ داده و هیچ اطلاعاتی به سرویس‌های ابری فرستاده نمی‌شوند. در واقع این اولین محصول deepmind است که بدون استفاده از خدمات ابری و در داخل دستگاه‌ها اجرا می ‌شود.

سیستم جستجوی عمیق

در سیستم‌عامل Android عموما وقتی کاربر نام یک اپلیکیشن را جستجو می‌کند، آیکون آن به‌همراه دیگر نتایج جستجوی مرتبط در داخل دستگاه یا در وب، نمایش داده خواهد شد. در اندروید Pie، گوگل اطلاعاتی را از داخل اپلیکیشن نیز نمایش خواهد داد و به‌علاوه، امکان ارتباط با برخی قابلیت‌ها را از داخل بخش جستجو فراهم می ‌کند. اهالی مانتین ویو اعلام کرده‌اند این قابلیت بخشی از امکانات Remote Content شرکت است. یکی از مثال‌های متداول این بخش، نحوه‌ی نمایش عکس‌ها در جستجوهای سیستمی است. به‌عنوان مثال اگر در گوشی خود کلمه‌ی هاوایی را جستجو کنید، نه‌ تنها اطلاعاتی از این منطقه و پروازهای پیش‌رو به آن را مشاهده می‌کنید، بلکه تصاویر مرتبط نیز از حساب کاربری شما در گوگل فوتوز به‌نمایش در خواهد آمد. این قابلیت برای میان‌برهای ناوبری نیز بسیار مفید است. به‌عنوان مثال اگر کلمه‌ی Data را جستجو کنید، نتایجی از وب به‌همراه میانبری به بخش تنظیمات Data در گوشی نمایان خواهد شد. بعلاوه گوگل علاقه دارد تا نتایج جستجو در سرویس Lyft را نیز در سیستمش نشان دهد. در نتیجه جستجو برای مسیر به‌ سمت خانه یا محل کار، با پیشنهاداتی از لیفت نیز همراه خواهد شد. این قابلیت‌ها کمی به سیستم جستجوی iOS نیز شبیه است.

محدودیت دسترسی در حالت پس زمینه

 یکی از نگرانی‌هایی که در حال حاضر در دنیای اینترنت وجود دارد، شنود اطلاعات کاربران توسط فیسبوک است. اگرچه این مورد هنوز اثبات نشده است اما شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا چنین سوءتفاهمی را از خود دور کنند. دراین میان اندروید پای با محدودیت‌های جدید، احتمال وقوع این اتفاق در گذشته را افزایش داده است. در این نسخه، دسترسی به میکروفون، دوربین و تمام سنسورهای دستگاه از اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه هستند گرفته می‌شود. به بیان دیگر وقتی کاربر اپلیکیشنی را بسته یا به حالت پس‌زمینه می‌برد، تمامی دسترسی‌های آن گرفته شده و در صورت تلاش برای دسترسی از طرف اپلیکیشن، پیغام هشداری برای او ارسال می ‌شود.

اندروید ۹ پای قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی دیگری نیز دارد. گوگل یک دسته ‌بندی جدید مجوزها به‌عنوان Call_Log در این نسخه ارائه کرده که براساس آن توسعه‌ دهندگان برای دسترسی به تاریخچه‌ی تماس‌های کاربر باید از او اجازه بگیرند. قبلا این دسترسی در بخش کلی phone نهفته بود. به‌علاوه، اسکن Wifi  برای دریافت اطلاعات موقعیتی کاربر نیز تنها با اجازه‌ی او امکانپذیر است. در نهایت اتصال‌های HTTP نیز در این نسخه محدود شده و توسعه ‌دهندگان مجبور به استفاده از اتصال HTTPS هستند. این رویکرد پیش از این توسط مرورگر کروم اجرا شده بود.

کنترل زمان استفاده

نرم‌افزار سلامت دیجیتال یا Digital well-being گوگل بخشی از امکانات سیستم‌ عامل اندروید پای است که هنوز در بخش آزمایشی قرار دارد. این نرم‌افزار شامل یک بخش ثبت‌نامی است که کاربر در آن می‌تواند عضو برنامه‌ی آزمایشی کنترل سلامت شود. این برنامه در پاییز امسال به‌ صورت نهایی عرضه می‌شود و در شروع تنها در گوشی‌های پیکسل قابل‌استفاده است.

کارایی این نرم‌افزار بخشی از برنامه‌ گوگل در کنترل استفاده‌ کاربر از گوشی است. البته این رویکرد از شرکتی که خود تولیدکننده‌‌ی سیستم‌عامل بوده و حتی سخت‌افزار گوشی نیز تولید می‌کند، کمی عجیب به‌نظر می ‌رسد. به‌هرحال این برنامه‌ها بخشی از رویکردی جامع تر هستند چرا که اپل و فیسبوک نیز برنامه‌هایی در این جهت داشته ‌اند.

در اندروید پای این قابلیت در بخش تنظیمات نهفته شده است. کاربر با رجوع به بخش تنظیمات، قابلیت مشاهده‌ی زمان استفاده از گجت اندرویدی خود را دارد. علاوه‌بر آن، اپلیکیشن‌هایی که بیشترین زمان استفاده را داشته‌اند نیز در این بخش قابل‌مشاهده هستند. تعداد دفعات بازکردن قفل دستگاه و همچنین تعداد اعلان‌های دریافت‌شده نیز در این بخش گنجانده شده است. در این بخش قابلیت اضافه‌کردن محدودیت زمانی برای هر اپلیکیشن وجود دارد که پس از آن، صفحه‌‌ گوشی سیاه و سفید شده یا وارد حالت «مزاحم نشوید» می ‌شود.

به گفتگو بپیوندید