شرکت شیائومی قصد دارد حضور خود را در بازار اروپا گسترش دهد.پس از افزایش تنش بین شرکت های چینی و آمریکا، این شرکت ها تصمیم گرفتند حضور خود را در بازار اروپا افزایش دهند. به همین دلیل شرکت شیائومی قصد دارد فروشگاه های خود در اروپا را سه برابر کند.
شرکت شیائومی پس از کسب سهم بزرگی از بازار آسیا راه خود را به سمت بازار اروپا ادامه داد و در حال حاضر 50 فروشگاه در سرتاسر اروپا توسط این شرکت افتتاح شده است، اما آقای Wang Xiang معاون شرکت اعلام کرد، شیائومی قصد دارد فروشگاه های خود در اروپا را سه برابر کند.
شیائومی در آوریل سال ۲۰۱۰ با ۸ شریک تجاری با تمركز بر ساخت گوشیهای هوشمند ارزانقیمت و باکیفیت، اپلیکیشنهای تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پكن تأسيس شد. یکی از شرکا، لین بین از مدیران سابق گوگل بود. لی جون ۴۱ ساله در آن زمان موسس و مدیرعامل این شرکت بود و پیش از آن ریاست شرکت کینگسافت را بر عهده داشت. تامین سرمایه شیائومی توسط یک شرکت سرمایه گذاری سنگاپوری، دو شرکت چینی و شرکت آمریکایی کوالکام صورت گرفت.
چند ماه پس از تاسیس شرکت، لی جون از رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود به نام MIUI رونمایی کرد. به طوری که در سال ۲۰۱۴، MIUI بر روی بیش از ۲۰۰ دستگاه نصب شد. از طرفی این رابط کاربری به دو زبان چینی و انگلیسی برای غیر توسعه دهندگان هم قابل دسترس بود. به طوری که در پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۰ میلیون کاربر از MIUI استفاده می کردند. آماری که برای یک شرکت نوپا بسیار چشمگیر ا ست.
شباهتهایی بین رام MIUI و iOS در خصوص استفادهی بسیار آسان دیده می شود. ضمن این که خدمات پیشرفتهای همچون پشتیبانگیری ابری، استفاده آسان پخش کننده موسیقی و اپلیکیشنهای فروشگاه خود را ارایه می دهد.
در سال ۲۰۱۱، شیائومی گوشی هوشمند می وان (Mi One) را به بازار معرفی کرد. بنابراین، این برند موفق شد علاوه بر نرمافزار، در زمینهی سختافزار هم وارد عمل شود. گوشی Mi One در آن زمان با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه شد. محصولی که بیانگر فلسفهی برند شیائومی بود: ارزان اما باکیفیت!
هر چند که از نظر تحلیلگران، شیائومی به سرعت لقب اپل چینی را به خود اختصاص داد، اما خود این برند ترجیح میداد با آمازون مقایسه شود و بیشترین بخش درآمدش از طریق محتوا و خدماتی که ارایه می دهد، باشد.
در اوت ۲۰۱۲، شیائومی گوشی هوشمند شیائومی می 2 (Mi2) را معرفی کرد. این گوشی به پردازندهی کوالکام اسنپدراگون S4 پرو، پردازندهی چهار هستهای ۱.۵ گیگاهرتز، رم ۲ گیگابایت و تراشهی گرافیگی آدرنو ۳۲۰ مجهز بود. شیائومی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که توانسته است ۱۰ میلیون گوشی هوشمند Mi2 را در عرض ۱۱ ماه به فروش برساند.
گوشیهای Mi2 در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند فروخته شدهاند. در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳، لی جون، مدیر عامل شیائومی تصمیم خود را در خصوص ارایه تلویزیون هوشمند ۴۷ اینچی سه بعدی مبتنی بر اندروید، اعلام کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳، شیائومی گوشی هوشمند خود Mi3 را در دو سری عرضه کرد.
اولین نسخه مجهز به پردازندهی قوی اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و نسخهی دوم مجهز به پردازندهی تگرا ۴ انویدیا بود. در همان ماه شیائومی تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه خود را در شهر پکن افتتاح کند. در اکتبر ۲۰۱۳، شیائومی به عنوان پنجمین گوشی هوشمند پر استفاده در چین معرفی شد. شیائومی توانست ۲۶.۱ میلیون گوشی هوشمند را در فاصلهی زمانی سال ۲۰۱۳ تا نیمهی نخست سال ۲۰۱۴ به فروش برساند.
بازار هند سریعترین رشد را در بین بازارهای گوشیهای هوشمند دارد، از این رو موفقیت در آن برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند مهم و ضروری است. در ژوئیهی ۲۰۱۴، شیائومی اولین گوشی هوشمند مدل Mi3 خود را در بازار هند عرضه کرد. به این ترتیب در یک نشست مطبوعاتی کم سر و صدا که در یک سالن کوچک برگزار شد، شیائومی در هند اعلام حضور کرد.
برای ورود به بازار هند شیائومی از شراکت بزرگترین وبسایت فروش اینترنتی هند به نام فلیپکارت Flipkart بهره گرفت. به این ترتیب، مشتریان علاقهمند باید برای خرید گوشی شیائومی اقدام به ثبت نام میکردند و موجودی محدود شیائومی در عرض چند ثانیه به فروش رفت! پیش از شیائومی شرکت موتورولا اقدام به این گونه فروشهای انحصاری در چین کرده بود و پس از شیائومی هم شمار زیادی از تولیدکنندگان چینی اقدام به این سبک از فروش در هند کردند. با این حال، شیائومی برنامههای بزرگتری پیش رو داشت!
در آوریل ۲۰۱۵، شیائومی اعلام کرد که سری دستگاههای Mi را در سایتهای مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده فروشهای آفلامدیین به فروش گذاشته است. در ۲۳ آوریل ۲۰۱۵، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدید به نام Mi4i را در چین رونمایی کردند. مچ بند می بند هم در همان رویداد معرفی شد.
در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، شیائومی محصول ردمی ۲ (Redmi 2) را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین بار شیائومی توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند.
در اوایل سال ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند Mi 5 را که مجهز به پردازندهی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ بود معرفی کرد. صفحه نمایش فول اچ دی ۵.۱۵ اینچ ۱۰۸۰p که نور پس زمینهی آن از تکنولوژی 16-LED بهره گرفته و روشنایی تصویر آن معادل ۶۰۰ نیت است.
در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند می مکس را با پردازندههای کوالکام اسنپدراگون ۶۵۰ و ۶۵۲ عرضه کرد. این دستگاه از نظر مصرف انرژی به صرفه بود و ویژگیهای آن صفحه نمایش فول اچ دی ۶.۴ اینچی، باتری ۴۸۵۰ میلی آمپر ساعتی، رم ۴ گیگابایت، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل و سنسور اثر انگشت بود. در همین سال، شیائومی فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمهی دوم سال آنجا را ترک کرد.
در فوریهی سال ۲۰۱۷، شیائومی محصولات سری Mi و نوت خود را به صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همین سال، شیائومی پرچمدار Mi6 را با اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرد. در ماه می هم، شیائومی فروشگاههای خود را با عنوان MI Home در کشورهای هند، بنگلادش، بنگلور تاسیس کرد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می مکس ۲ (Mi Max 2) با صفحه نمایش ۶.۴۴ اینچی IPS معرفی کرد. در آگوست سال ۲۰۱۷، شیائومی نسخه ۹ رابط کاربری MIUI V9 را در کنار گوشی هوشمند می 5 ایکس ارایه داد. در همین ماه بود که شیائومی اولین فروشگاه خود را در فیصل آباد پاکستان افتتاح کرد.
در تاریخ ۵ سپتامبر، شیائومی گوشی هوشمند Mi A1 را معرفی کرد. این محصول نخستین گوشی شیائومی بود که اندروید آن به صورت خالص عرضه شد. ضمن این که، رابطهای کاربری MIUI و MI 5X برای این گوشی هوشمند هم در دسترس است. در ماه نوامبر، شیائومی در اسپانیا شروع به کار کرد و محصولات Mi Mix 2 و Mi A1 را در بازار اروپای غربی عرضه کرد. در دسامبر ۲۰۱۷ هم شیائومی نخستین فروشگاه Mi Store خود را در لاهور پاکستان افتتاح کرد.
استٰاتژی فروش شیائومی بسیار با استراتژی فروش برندهای مطرحی چون سامسونگ و اپل متفاوت است. لی جون، مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمتهای عرضه شده توسط برندهای اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولاتشان نیست و در واقع این برندها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتیشان را از مشتریان خود می گیرند. شیائومی بر خلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی ندارد.
عمدهی فروش این برند از طریق آنلاین است از این رو هزینه کم تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می پردازد. بنابراین شیائومی باکی ندارد که محصولش ۱۸ ماه داخل کارتن بماند! در طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزانتر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزانتر میشود. لوازم جانبی گوشی، گجتهای هوشمند خانگی، اپلیکیشنها و ویدیوهای آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آنها درآمد شیائومی را تامین می کند.